Jeg er ikke Charlie

Ikke Dina heller, for den saks skyld. Men akkurat nå, ihvertfall ikke Charlie. Det har vært skrevet veldig mye i det siste, forståelig nok, og jeg har lest det jeg har kommet over. Mye jeg har vært enig i, noe jeg har vært uenig i , og enda litt som jeg ikke en gang er helt sikker på om jeg skjønner. Så jeg tenkte at jeg skulle skrive litt selv også. Bare fordi.

Jeg husker ikke hva min første reaksjon var da jeg hørte om angrepet. Men det er egentlig ikke så viktig. Reaksjonene som kommer etterpå er vel de som virkelig teller, og mine bar preg av en sterk ambivalens. Spesielt gikk denne stripa fra http://www.xkcd.com på repeat i bakhodet:

La en ting være klinkende klart: Jeg vil på INGEN måte forsvare angrepet på redaksjonen i Charlie Hebdo. Jeg føler med familiene til alle som mistet livet, og alle som har blitt berørt. Terrorangrep kan ikke unnskyldes, ei heller forsvares. Det kan kanskje forklares, og i ytterste konsekvens forstås. Men det er ikke poenget mitt her, og jeg mener ikke å argumentere for at Charlie Hebdo på et eller annet vis «fortjente det de fikk».

Men – og nå skal jeg bruke dette stygge ordet som begynner på «m» – men jeg støtter ikke dette bladet. Jeg støtter ikke det de står for. Jeg er ikke Charlie, og jeg vil ikke poste rasistiske tegninger i ytringsfrihetens navn. Det kan Charlie Hebdo få fortsette å gjøre helt på egen hånd, og jeg vil at de skal kunne gjøre det uten å risikere å bli skutt. Jeg vil at de skal drukne i demonstrasjoner og protestbrev, jeg vil at bladet deres skal gå konkurs. Men med demokratiske virkemidler som respekterer ytringsfriheten.

Ytringsfriheten, ja. Er den egentlig truet i Vesten i dag? «Vel, duh!»  tenker kanskje mange at svaret er – så vi ikke nettopp beviset på det? Jeg vet ikke. Jeg vet at vi så en grusom terrorhandling. Jeg vet at det er utrolig viktig å slå tilbake mot den – å vise at det ikke aksepteres, at det ikke er måten å vinne fram mot tegninger man (kanskje høyst forståelig) finner dypt krenkende.  Men ytringsfriheten sånn rent generelt opplever jeg at står ganske støtt i de fleste vestlige land. Ihvertfall for hvite menn, men det er et annet kapittel jeg ikke skal begynne på akkurat nå. Her sitter jeg, og skriver på en blogg jeg fritt opprettet, og kan skrive ganske mye hva jeg vil uten frykt for annet enn sosiale represalier. Javisst har angrepet på Charlie Hebdo bidratt til å skape frykt for nettopp represalier av den ganske dødelige sorten, men det blir ikke akkurat møtt med et skuldertrekk. Jeg håper og tror at hverdagen til alle som ytrer seg vil bli ytterligere trygget. Jeg håper i hvertfall det.

Men noen ganger er det litt vanskelig å ikke lure. Hvor mange medier som har skrevet stort og flott om ytringsfriheten de siste dagene har tatt seg bryet med å nevne Raif Badawi, som fredag forrige uke mottok de 50 første av de til sammen 1000 (TUSEN) piskeslagene han er dømt til for å ha opprettet en nettside for liberal og sosial debatt? Og alle menneskene som sitter fengslet for å ytret seg, mennesker jeg ikke aner hvem er, for jeg har ikke hørt om dem? Jeg sier ikke at ofrene for terrorangrepet i Paris ikke fortjener oppmerksomheten. Men bruk den til å belyse litt mer enn bare et ganske omdiskutert vitseblad som sparker nedover med dårlig utformede tegninger.

Og så kan vi jo huske Knut Nærums bevingede ord forrige gang omstridte religiøse tegninger gikk i trykken: Ytringsfrihet gjør seg best sammen med folkeskikk.

Jeg anbefaler forøvrig disse artiklene/kronikkene, som er skrevet av folk som har mer peiling enn meg på mye rart:

http://www.nrk.no/ytring/ytringsfrihet-pa-fransk-1.12145347

http://www.nytimes.com/2015/01/09/opinion/david-brooks-i-am-not-charlie-hebdo.html?_r=1

http://www.hoodedutilitarian.com/2015/01/in-the-wake-of-charlie-hebdo-free-speech-does-not-mean-freedom-from-criticism/

http://www.slate.com/articles/news_and_politics/politics/2015/01/charlie_hebdo_the_french_satirical_magazine_is_heroic_it_is_also_racist.html

Legg igjen en kommentar

Milladamens liv

Hvem slapp henne ut?

Fra ord til bok

To forfattere om bok nummer to

Polkadotviking

handmade everyday luxury

Elsespelse

about knitting and Star Trek and other stuff

Bury my Boots at Hurgadah

Have keyboard, will ramble

