Pretty good year

2013 er overstått, 2014 såvidt påbegynt. Jeg ser tilbake på et år fylt av opplevelser, oppturer og nedturer. 2013 ble det store reiseåret, litt sånn «nå skal vi ta igjen for de siste fem åra eller så». I mars gikk turen til New York, i juni hadde vi en liten avstikker til Trondheim og Rissa, i gode venners bryllup,  i juli dro vi til Berlin og feiret bryllupet til gode venner der, derfra gikk turen direkte til St. Petersburg og videre til Podporozie (russisk landsbygd. Spør meg ikke om detaljer). I oktober runda vi av med tur til Færøyene og nok et bryllup med gode venner. Puh!  Vi skal ikke se bortifra at det kommer noen blogginnlegg med bilder fra noen av disse turene, får se om jeg får ut fingeren. Jeg som skulle skrive hver dag i New York… Oh well, water under the bridge.

Ihvertfall, når jeg sitter her og tar en oppsummering av året som har gått så kjenner jeg først og fremst på takknemlighet. Jeg har gått fra deltidsjobb i skolebibliotek til fulltidsjobb i folkebibliotek, og stortrives med det. Vi har eid leiligheten vår i enda et år, uten å gå personlig konkurs av den grunn. (Ja, dette var en høyst ubegrunnet men like reell frykt i lang tid.) Vi har helsa i behold, gode venner (som stadig driver og gifter seg i øst og vest), en fantastisk liten nevø som har fylt ett år (og var mer opptatt av å spise emballasjen enn å se på gavene), fantastisk familie og alt vi trenger. Og mer til.

Det bringer meg til del to av årets oppsummering, ikke like dypsindig denne gangen: Garn. Hauger og lass av garn. Jeg er ikke typen til å ha nyttårsforsetter; jeg tenker som så at hvis du bestemmer deg i november for å trene mer/spise sunnere/kutte røyken/ta mer heroin (har visst lest litt for mye Cracked-artikler) så er det vel bare å gjøre det, da. Hvorfor i alle dager vente til 1. januar hvis du virkelig har bestemt deg? Jada, jeg er en sucker for «ny start/ordentlig begynnelse»-tankegangen, jeg også. Men ihvertfall. Noen ting funker faktisk skikkelig bra å begynne med i januar. Som kjøpefritt år, f.eks. Jeg er ikke den store shopperen i utgangspunktet; det har i all hovedsak å gjøre med at jeg har ganske vanskelig for å finne klær/sko i min størrelse som jeg liker, og ellers stort sett har det jeg trenger av stæsj. Ikke er jeg særlig interessert i sminke heller. Akk ja. Men. Garn er noe ganske annet. Lenge var jeg strengt asketisk, og kjøpte bare garn som jeg visste hva jeg skulle bruke til. Så begynte det sakte, men sikkert å gli ut. Et lite glitrende nøste der. Litt nedsatt alpakka her. Før jeg visste ordet av det fylte jeg jevnlig opp bæreposer med gi-bort-garn, og følte likevel at jeg drukna i en overfylt hobbyhylle.

Da jeg satte meg ned i romjula og fant fram det ene nøstet etter det andre med garn jeg hadde glemt at jeg hadde kjøpt, og ofte ikke ante hva jeg skulle bruke til, innså jeg at nok er nok. Enda en gi-bort-pose ble fylt til randen, og fortsatt har jeg nok til å starte eget utsalg. Bortimot. Så i år har jeg to nyttårsforsetter: Kun strikke med garnet jeg har og prioritere uferdige objekter (i strikkemiljøet også kjente som UFO’er). Jeg har i skrivende stund en påbegynt genser til meg, skjerf til mannen, skjørt til ei venninne (bursdagsgave for to eller tre år siden), enda et skjerf til … noen som vil ha det, to lappetepper og et par pulsvarmere. I tillegg har jeg garn til to gensere, en tunika, et sjal og et par babyjakker. Og nok garn og ullflor til å strikke julekuler nok til et juletre (for ikke å si et strikka juletre)…

Så her er planen, kjære (eventuelle) lesere: Hver måned skal jeg komme med oppdateringer på framgang og eventuell fullførelse (oh joy!) av mine UFO’er. Dette til hygge og nytte, og ikke minst litt selvpisking. Føl dere fri til å mase i kommentarfeltet.😉

1 kommentar (+add yours?)

  1. Marit
    Jan 04, 2014 @ 20:39:09

    Hurra, jeg gleder meg! Fullførte strikkeprosjekter høres fantastisk ut, du er skikkelig flink!😀
    Masse lykke til, og kos deg! Kusineklem fra meg til deg!

    Svar

Legg igjen en kommentar

Milladamens liv

Hvem slapp henne ut?

Fra ord til bok

To forfattere om bok nummer to

Polkadotviking

handmade everyday luxury

Elsespelse

about knitting and Star Trek and other stuff

Bury my Boots at Hurgadah

Have keyboard, will ramble

