Heaven

Look at the skies,

they have stars in their eyes…

David er 17 år, og om han ikke har et bekymringsløst liv, er det sånn rimelig på stell. Han løper over takene på Londons bygninger og nyter kveldsluften og friheten – og ensomheten. Helt til han plutselig ikke er alene lenger. På et av hustakene treffer han ei jente. Hun sier at hun heter Heaven. Og hun sier at to menn har stjålet hjertet hennes. Ikke i den overførte betydningen, men blodig bokstavelig.

Det er vel alt jeg visste om handlingen før jeg begynte på boka. Og det var egentlig ganske fint. For selv om den kanskje ikke er tidenes overraskelse i form av litterær kunst – urban fantasy har tross alt sine genretrekk, har den tvister nok til å holde på oppmerksomheten. Store og små; få ting er slik jeg trodde de var ved første øyekast.

Da jeg leste bokas innledende sider ble jeg sterkt minna om Neil Gaimans The Graveyard Book (på norsk Kirkegårdsboka), og jeg tror nok lesere som liker denne vil like Heaven. Det er på ingen måte en blåkopi, men flere av de samme elementene er tilstede; denne miksen av vår verden og noe … annet.  Jeg får også assosiasjoner til tegneserien Sandman, ikke så veldig overraskende kanskje, all den tid Gaiman er mannen bak den serien også. Ikke vet jeg hvor mye Christoph Marzi har blitt påvirket av de ovennevnte verker, men tanken streifer meg.

Heaven når likevel ikke heeeelt opp i samme sjikte som verken Sandman (vel, gjør noe?) og The Graveyard Book; til det er den litt for … kort, rett og slett. Nå kan man sikkert diskutere at The Graveyard Book lar noe tilbake å ønske på utdyping av opptil flere karakterer, menden har likevel en egen magi som gir det lille ekstra. Heaven har absolutt mangesidede karakterer som litt etter litt avslører sin forhistorie, igjen dette med uventede tvister, men det stopper litt brått, synes jeg. Eller kanskje det bare var jeg som leste og leste og leste i et kappløp for å finne ut hvordan det går, og plutselig var jeg i mål uten å være helt klar over det.

Men det er en nydelig historie som jeg absolutt anbefaler hvis du liker bøker av typen urban fantasy. Chim chim che-ree!

Legg igjen en kommentar

Milladamens liv

Hvem slapp henne ut?

Fra ord til bok

To forfattere om bok nummer to

Polkadotviking

handmade everyday luxury

Elsespelse

about knitting and Star Trek and other stuff

Bury my Boots at Hurgadah

Have keyboard, will ramble

