Strikk på én dag

Jeg har litt «strikke-ADHD», i den forstand at jeg fort blir lei av hvilket enn prosjekt jeg holder på med for tida og blir sittende og se langt etter nye ting jeg vil lage. Det er vel noe av grunnen til at jeg ennå ikke har begynt på den genseren til meg selv som jeg kjøpte garn til for over ett år siden (og bare for å være på den sikre siden kjøpte jeg nylig garn til en genser til), og veldig mye av grunnen til at jeg strikker babytøy – sånn i tillegg til at mange i omgangskretsen har reprodusert seg de sista åra.

Så når jeg kombinerer disse to faktorene – mange å strikke til og en generell utålmodighet med selve strikkingen – så setter jeg stor pris på enkle prosjekter som kan lages ferdig i løpet av en dag, gjerne en lørdag eller søndag hvor det ikke skjer så mye.

Lue i Drops Eskimo, størrelse 1-3, 3-6 og 12-18 måneder.

Denne lua har så mange gode kvaliteter at jeg ikke vet hvor jeg skal starte: billig, varm og myk, utrolig enkel og rask å lage, og kan varieres fargemessig på mange måter. Det er altså en Drops Design-oppskrift, som strikkes på pinne 7 mm i Drops Eskimo (kan byttes ut med Andes). Garnet koster fra 20 til 25 kroner per 50 gram (avhengig av farge), og du trenger 50 til 100 gram (avhengig av størrelse), så dette er en veldig billig «i siste liten»-gave til en ny verdensborger. Og med så tykt garn og tykke pinner går det fryktelig fort, spesielt i de tre minste størrelsene! Oppskriften finner du her.

Jeg har også laget jakke og bukse (se bilder under) i samme garn – de samme egenskapene (rimelig, mykt, varmt og ikke minst raskt) gjelder for dem også. Skjønt vi snakker kanskje en uke eller to heller enn en dag eller to. Tror jeg brukte 3-4 dager på buksa i størrelse 12-18 måneder (men da hadde jeg ferie) og ca. 2 uker på jakka i størrelse 1-3 måneder.

Jakke i Drops Eskimo, størrelse 1-3 måneder.

CIMG3236

Bukse i Drops Eskimo, størrelse 12-18 måneder.

Har du en rest bomullsgarn liggende anbefaler jeg denne søte smekka, oppskrift (på engelsk) finner du her. Den er virkelig lagd på én ettermiddag, og er veldig grei å strikke om enn ikke helt 100 % nybegynnervennlig. Jeg hadde litt plunder med å feste tråden til selve smekka første gang jeg prøvde, men med en gang jeg skjønte det gikk det greit. Smekka kan du også lage større ved å fortsette å øke masker, eller mindre ved å slutte å øke masker tidligere. Men størrelsen som er oppgitt er veldig grei for småttinger fram til ca. 1 år, etter min høyst uprofesjonelle mening.😉 Jeg har brukt Drops Paris, men det fungerer helt sikkert fint med f. eks. Sandnes Mandarin Classic eller Petit, hvis du foretrekker det.

Siklesmekke i Drops Paris.

Hvis du ikke har et lass med babyer å strikke til (finnes det folk som ikke har det, altså?), men derimot en kjøkkenbenk som kunne trenge et tørk, vil jeg virkelig anbefale oppskriften på disse klutene fra Drops Design, strikket i Drops Paris. Her er det mange forslag til variasjoner i både mønster og farger; bruk de kombinasjonene du liker best. Du kan helt sikkert bruke andre bomullsgarn til disse klutene også, så lenge det er garn som passer sånn ca. til pinne 5.

Oppvaskkluter i Drops Paris, i perlestrikk (grå), rettstrikk (grønn) og falsk vrangbord (lilla).

Milladamens liv

Hvem slapp henne ut?

Fra ord til bok

To forfattere om bok nummer to

Polkadotviking

handmade everyday luxury

Elsespelse

about knitting and Star Trek and other stuff

Bury my Boots at Hurgadah

Have keyboard, will ramble