You can’t take the sky from me

I år er det ti år siden pilotepisoden av Firefly rullet over tv-skjermen for første gang – og har fortsatt å gjøre det siden for alle de som har oppdaget denne fantastiske sci fi-western tv-serien. At den bare fikk én sesong med 14 episoder, etterfulgt av én enkelt film (Serenity), er … ikke akkurat en tragedie, det blir et litt for sterkt ord. «Utrolig kjipt» føles heller ikke helt riktig, det er mer enn det. Jeg så nylig et bilde på Facebook som kanskje best beskriver fenomenet: «Firefly addiction. 13 hours of bliss, a lifetime of withdrawal.»

Du er altså advart – å utsette seg for Firefly er å risikere en livslang frustrasjon og ikke minst svært streng selvdisiplin for å ikke se episodene for ofte, filmen likeså.

Likevel vil jeg på det sterkeste hevde at det er vel verdt det. Firefly, skapt av Joss Whedon (kanskje bedre kjent for Buffy), har laget en fantastisk blanding av drama, slapstick humor, komplott, forviklinger og en god dose guffenhet. Handlingen foregår i år 2517; menneskene har erobret en ny galakse og mange lever som pionerer på planeter i utkanten, mens «Allliansen» styrer kjerneplanetene. Mer om dette kan du lese her, jeg skal fortsette med en kort beskrivelse av det mest sentrale.

Serien følger mannskapet på romskipet Serenity, et lite transportskip av type «Firefly», derav navnet på tv-serien. Kaptein Mal Reynolds kjempet i borgerkrigen og har ikke veldig mye til overs for Alliansen; en følelse han vel deler med resten av mannskapet i større eller mindre grad. Jeg tror jeg unnlater å prøve meg på noen utførlig beskrivelse av karakterene; de er for komplekse og det er skrevet så mye ellers, for eksempel i Wikipedia-artikkelen jeg har lenket til over, at jeg egentlig ikke føler at jeg har stort å bidra med.
Så hva skal jeg egentlig skrive om i dette blogginnlegget? Hell if I know. Ørteogførti grunner til å like Firefly? At jeg ennå husker første gang jeg så pilotepisoden, og hvor fort jeg ble hekta? Kanskje en komparativ studie av Firefly og Battlestar Galactia? Ummm… Nei.

Okay, jeg innrømmer det. Jeg villle bare lage min egen bittelille markering av at det er 10 år siden denne fantastiske serien ble skapt, og at den antageligvis vil gi glede til sci-fi-seere i 10 år til. Skål!

p.s.

Hvis du trenger et fix anbefaler jeg serien Castle på det varmeste. Nathan Fillion, som spiller Mal i Firefly er tilbake som Richard Castle, en krimforfatter med visse likhetstrekk til Mal.

Legg igjen en kommentar

Milladamens liv

Hvem slapp henne ut?

Fra ord til bok

To forfattere om bok nummer to

Polkadotviking

handmade everyday luxury

Elsespelse

about knitting and Star Trek and other stuff

Bury my Boots at Hurgadah

Have keyboard, will ramble

