Boller og burritos

Høstferien er her (det er visse fordeler med å jobbe i skolen) og jeg har plutselig veldig mye tid og dermed overskudd til å gjøre ting jeg vanligvis ikke har ovennevnte ressurser til å utføre. Baking, for eksempel. Gjærbakst har lenge vært et litt skummelt strøk å befinne seg i, og jeg og Kenwooden har sendt hverandre mistenksomme blikk. Jeg er en kakebaker; gi meg mel, bakepulver, natron og sjokolade. Gjæren er kravstor (vannet skal ikke være for varmt og ikke for kaldt) og deigen er klissete.

Sånn har det ihvertfall vært en stund, men mennesket lever ikke av cookies alene. En kombinasjon av ønsket om å spare penger på å bake brød selv, vissheten om at jeg ikke kan lage direkte usunne ting hver gang jeg vil slå meg løs på kjøkkenet og en viss fandenivoldskhet har gjort at jeg har begynt å prøve ut diverse brødoppskrifter fra den fantastiske kokeboka «Fra boller til burritos». Beste eksempelet jeg vet om på statlig styring, der den gis gratis til fjortisene i 8. klasse, muligens i håp om å dempe Grandiosa-forbruket.

Personlig er den mitt beste minne fra heimkunnskapstimene – jeg skulle ønske jeg kunne si at den er det eneste. Det finnes så absolutt mennesker der ute som ikke burde vært i et klasserom, langt mindre et med komfyrer. Nok om det. Det tok kanskje 10-12 år, men jeg har funnet glede i å lage mat igjen, og nå sto altså grovbakst i form av brød og rundstykker for tur. Og det vidunderlige skjedde! Det funka! Jeg har så langt vært innom grove rundstykker, grovbrød, krydderkuverter og foccacia. Sistnevnte skal jeg legge ut bilder av når jeg omsider finner den @#% usb-kabelen til kameraet.
Hvis du er i besittelse av «Fra boller til burritos», gul utgave, vil jeg absolutt anbefale oppskriftene for de ovennevnte kornbaserte bestanddeler, henholdsvis på side 119, 124, 125 og 129. Bak og vær glad!

1 kommentar (+add yours?)

  1. Marit
    Oct 04, 2012 @ 19:27:27

    Åh, nå ble jeg inspirert! Den boka kjøpte jeg egenhendig for noen år siden, da jeg er for gammel til å kunne få den gratis. Den har blitt en favoritt, selv om matlagingen går i veldig store bølgedaler her i huset og. Men jammen fikk jeg lyst til å bake brød nå… Mon tro hva helgen bringer…😀

    Svar

Legg igjen en kommentar

Milladamens liv

Hvem slapp henne ut?

Fra ord til bok

To forfattere om bok nummer to

Polkadotviking

handmade everyday luxury

Elsespelse

about knitting and Star Trek and other stuff

Bury my Boots at Hurgadah

Have keyboard, will ramble

