Strikkerier

Tittelen på dagens innlegg skal ikke leses som «strikke-rier», tilstanden som oppstår når man har vært uten strikketøy for lenge og begynner å få nervøse (og til tider smertefulle) rykninger i fingrene, noen ganger akkompagnert av pusteproblemer.

Derimot planlegger jeg å opplyse allmennheten (den delen som måtte være interessert i håndarbeid ihvertfall) om mine yndlingsnettsider for strikking og hekling. Jeg strikker ekstremt mye mer enn jeg hekler, men har veldig lyst til å lære og praktisere mer av sistnevnte. I tillegg til veving, nålebinding og quilting. Jada. Man kan jo bare glede seg til pensjonisttilværelsen – om førti år?😉

Nuvel. I et tidligere innlegg fortalte jeg om Amanda-prosjektet, en grasrotbevegelse som samler inn sokker, votter, luer og tepper til prematurfødte og syke babyer over hele landet. Jeg la også ut noen oppskrifter jeg synes er fine, hentet fra nettstedene jeg nå skal snakke om.

Drops Design

Mange som liker å strikke kjenner nok til Drops Design, eller Garnstudio; de produserer mange forskjellige typer garn og markedsfører seg som produsent av rimelig kvalitetsgarn. Personlig synes jeg de oppfyller begge kriteriene, med et stort utvalg i både farger, pris og materiale (alt fra bomull til silke og alpakka-kombinasjoner). Men kanskje enda bedre: De har en nettside med masse gratis oppskrifter, inspirasjon og videoer som viser ulike håndarbeidsteknikker.

Her finner du altså en diger samling oppskrifter for alt hjertet, hodet, hender, føtter og hjemmet måtte begjære, oversikt over Drops garntyper med priser og fargekart, og ikke minst «Drops håndarbeidskurs»; strikke- og heklevideoer som på en grei måte forklarer teknikker, masker og mønstre, med eksempler på oppskrifter der de er brukt. Personlig har jeg hatt mye glede av deres «enkel hæl på sokk»- video. Du finner også ordlister for strikkeuttrykk på forskjellige språk; det var blant annet nytt for meg at rettstrikk og glattstrikk betyr garter stitch og stockinette på engelsk. Og hva med svensk, dansk, tysk og fransk? Veldig greit hvis du skal gi deg i kast med en engelsk oppskrift, noe du finner masse av på…

Ravelry

Jeg ble introdusert for nettstedet og forumet Ravelry av en strikkende venninne, og ble snart hekta. I likhet med Drops Design finner du også her en kjempestor database med strikke- og hekleoppskrifter, dog hovedsakelig på engelsk. Her må du registrere deg som medlem for å få tilgang, men det er helt gratis, og de sender deg ikke et lass med reklamemailer. Jeg har har vært medlem i over to år og har vel mottatt maks 3 mailer fra dem i løpet av den tida. Jeg pleier å beskrive Ravelry som en slags «strikke-Facebook»; du oppretter en profil der du kan fortelle litt om deg selv, laste opp profilbilde osv. Det er også mulig å vise fram det du har laget. Ravelry er også veldig sosialt i det at det er mange forskjellige grupper/fora med ulike tema: alt fra en egen håndarbeids-Hogwarts der du blir sortert inn i hus, leverer hjemmearbeid (i form av strikke-/hekleprosjekter) og deltar i Quidditch, til støttegrupper for oss som ikke kan strikke sokker (men holder på å lære det) og folk som lager håndarbeidsprodukter inspirert av H. P. Lovecraft.

Den sosiale biten er imidlertid høyst frivillig; du bestemmer helt selv hvor mye du vil engasjere deg i diskusjoner eller hvilke grupper du vil delta i, hvis noen. Det er også fullt mulig å kun benytte seg av den enorme databasen med strikkeoppskrifter og garnoversikter. Her er det blant annet mulig å tilpasse søket etter vanskelighetsgrad, type garn man vil bruke, strikkefasthet, størrelse, stil osv osv. Her er det både gratis mønstre og oppskrifter til salgs; jeg har hatt god erfaring med begge deler. De fleste er på engelsk, men du finner en del på norsk også, kanskje flest oppskrifter fra Drops Design, men også mye annet. I tillegg er det verktøy for å legge inn din egen oversikt over hvilke garn og pinner som måtte befinne seg i kottet/skapet/skuffen – jeg har personlig hatt en vanskelig fortid der jeg i blant kjøpte nye pinner fordi jeg ikke fant de jeg hadde fra før, eller hadde glemt at jeg faktisk hadde et sett. Så bare ta kontakt om du vil låne noen 3 mm strømpepinner!

Ravelry har imidlertid gode introduksjonsguider til det meste av betydning på sida, så jeg skal la deg utforske den selv, om jeg nå har klart å friste deg til å teste den ut.😉

Knitting Help

Dette nettstedet har jeg hatt særdeles stor glede og nytte av etter at jeg begynte å finne oppskrifter på Ravelry. Før jeg oppdaget ordlistene på Drops Design ante jeg ikke hva de forskjellige teknikkene og forkortelsene het på norsk, så det å kunne søke dem opp og finne lettfattelige videoer som forklarte og demonstrerte de merkelige engelske ordene var gull verdt. Det er altså en samling gratis videoer som rolig og enkelt forklarer mønstre, masker, økninger, fellinger og så videre. Viktig: Med mindre du strikker engelsk stil må du trykke på «Continental video», hvis ikke ender det i kaos og forvirring. Du finner også et forum for strikkere, noen gratis oppskrifter og en liste over engelske/amerikanske forkortelser med forklaring og eventuelt video.

Pickles

Tross navnet (som jo er veldig søtt, om enn litt vanskelig å koble til strikketøy), er dette en norsk side. Eller er det egentlig en blogg? Jeg er en svært fersk astronaut i bloggosfæren og føler virkelig ikke at jeg har definisjonsverktøyene i orden, men den virker litt bloggaktig. Uansett. Her finner du, surprise surprise, strikkeoppskrifter, både gratis og til salgs, enkelte hjelpevideoer, en nettbutikk med både garn og utstyr, og ikke minstmasse inspirasjon! Vel verdt et besøk!

Det var vel stort sett det jeg hadde på hjertet om strikking for denne gang; jeg kommer nok til å fortsette med både bokanmeldelser og omtale av strikkeprosjekter utover sommeren. Om en drøy uke arrangeres spillfestivalen Arcon i Oslo, der undertegnede har meldt seg på intet mindre enn fem forskjellige rollespill. Hvis jeg ikke må søke hjelp for alvorlig personlighetsspalting i etterkant skal jeg nok klare å gi et lite referat av viderverdighetene. Enn så lenge: God sommer og god strikking!

p.s.

Jeg har ikke glemt whiskyen og har alle mulige planer om å komme sterkere tilbake med og til den!

Milladamens liv

Hvem slapp henne ut?

Fra ord til bok

To forfattere om bok nummer to

Polkadotviking

handmade everyday luxury

Elsespelse

about knitting and Star Trek and other stuff

Bury my Boots at Hurgadah

Have keyboard, will ramble