Varulver, vampyrer og romerske legionærer

I serien «Forfattere jeg liker og synes alle andre også skal like» vil jeg i dag snakke om Jim Butcher. Første gang jeg hørte navnet var da en kompis anbefalte meg å lese Dresden Files-bøkene, en gang i det herrens år 2008 eller deromkring. Det tok litt tid før jeg faktisk fikk gjort noe med det tipset, men da jeg endelig kom i gang ble jeg brutalt og nådeløst hekta.

Dresden Files foregår i Chicago, vår tid, og føyer seg dermed pent inn i den relativt nye genren urban fantasy. Seriens hovedperson og jeg-forteller, Harry Dresden, jobber som trollmann og privatetterforsker; han står oppført i Gule sider under W for Wizard. Tapte gjenstander og/eller personer er en gjenganger, kjærlighetseliksirer og bursdagsfester står på lista over ting man ikke kan bestille. I tillegg jobber Harry som en slags konsulent for Special Investigations (S.I.), en egen underavdeling av Chicago Police Department. Deres jobb er å etterforske uforklarlige hendelser for så å skrive en rapport som beroliger de overordnede og allmennheten. Blir en haiker funnet revet ihjel av en varulv er det S.I.’s oppgave å finne og uskadeliggjøre nevnte varulv før de fabrikkerer en fin historie om en grizzly som nå har rømt til skogs.

Det er nesten skrevet mer om serien på blant annet Wikipedia enn det som står i selve bøkene; 13 utgivelser (så langt) med et persongalleri som hele tiden utvikles gir mange bakgrunnshistorier og relasjoner. Jeg skal derfor ikke prøve å gi noe handlingsreferat av verken serien generelt eller hver bok spesielt her – jeg anbefaler deg heller å gå rett til kilden. La meg fortelle deg hvorfor jeg synes du skal det.😉

Den første boka, Storm Front, bærer i en viss grad preg av å være debutboka, men Butcher finner fort formen, og derfra går der bare oppover. Persongalleriet er som sagt i utvikling, samtidig som plottet blir mer komplekst for hver bok. Jeg vil tørre å påstå at man kan lese de 2-3 første bøkene frittstående, men jo lenger ut i serien man kommer jo mer henviser handlingen til tidligere ting som har skjedd, relasjoner med karakterer som kanskje har kommet mer i bakgrunnen, også videre. Det er en av Butchers styrker at han ikke stagnerer eller setter seg fast i en formel, slik jeg nok synes for eksempel Charlaine Harris har gjort i noen av sine serier (men mer om det en annen gang).

Harry Dresden går løs på varulver, zombier, vampyrer og spøkelser (for å nevne noe) bevæpnet med en magisk stav, lærfrakk, en snakkende hodeskalle (si hei til Bob, alle sammen!) og store mengder humor. Gjerne galgenhumor. Sistnevnte er også et av seriens salgsargumenter; svart og tidvis absurd humor gjennomsyrer bøkene, uten at den fjerner verken dybde eller nyanser. Her er det definitivt mer gråsoner enn svart/hvitt. Og polka vil aldri dø!

Nuvel. Jeg foreslår som sagt at du prøver deg på bøkene, som foreløpig kun finnes på engelsk. Det vil si, de er oversatt til blant annet russisk, fransk, tysk, polsk og mandarin, men norske forlag ser ikke ut til å ha fått øynene opp for dem ennå. (Med tanke på hvor mange elendige oversettelser som finnes der ute – åja, jeg har vært borti en del – kunne det jo være fristende å ta saken i egne hender. Vi får se.) Og skulle bøkene gi mersmak er det også blitt laget tv-serie løst basert på bokserien, som faktisk ikke er helt halvdårlig.😉

Jim Butcher har også skrevet en annen serie, Codex Alera. Dette er mer tradisjonell fantasy, i den forstand at den foregår i et eget univers og uten noen bestemt tidsangivelse i forhold til tidslinjen vi bruker. Det nærmeste man kommer noe som minner om vår tid og vårt univers er henvisninger til romersk kultur, som ser ut til å være et fortidsminne på grensen til legende. Det henger likevel igjen både i språk og organiseringen av tropper, der soldater blir kalt legionares og ledes av centurions. Det skal sies at jeg ikke har lest mer enn 2,5 av de seks bøkene som har kommet ut, og kjenner derfor ikke serien like godt. Mitt inntrykk er derfor bare basert på det jeg har lest så langt.

Alera ligger i fantasyverdenen Carna; sentralt i serien er Calderon Valley, der bokas hovedperson Tavi vokser opp hos onkelen og tanten. Dette universet inneholder blant annet en slags ånder eller energivesener, kalt furies, som gjenspeiler elementene: vann, luft, jord og ild. Alle som kommer fra Alera har i større eller mindre grad evnen til å kontrollere disse åndene og bruke egenskapene deres – en vind-fury kan hjelpe deg til å fly, en jord-fury gjør deg sterk også videre. Å bruke disse energiene kalles fury crafting. (Nei, denne serien er heller ikke oversatt til norsk. Og det ser ikke ut til at jeg er den som bør gjøre det heller.)

Tavi er 15 år ved begynnelsen av først bok og sees på som litt av en freak; han er den eneste noen vet om i Alera som overhodet ikke har fury crafting. Ikke i det hele tatt. Ingenting. I et land hvor de fleste er avhengige av slike evner vil en slik mangel fremstå som et voldsomt handikap, noe det forsåvidt til tider er, men samtidig gir det Tavi en oppfinnsomhet og evne til improvisasjon som overgår de som har vent seg til å knipse med fingrene for å tenne et lys.

Å si at Tavi er hovedpersonen i denne serien er en sannhet med noen modifikasjoner. Persongalleriet er ekspanderende her også, og det er ingen jeg-person; en allvitende fortellerstemme flytter fokus til de forskjellige karakterene, noe som gjør kompleksiteten og intrigene tydeligere. Det er kanskje riktigere å si at Tavi spiller den mest sentrale rollen – en slags snøballeffekt – fra starten av den første boka og hendelsene i resten av serien, men vi blir godt kjent med flere skikkelser, og de færreste er bare det de først utgir seg for å være. I likhet med Dresden Files er det få absolutte sannheter, skjønt de forekommer.

Dette er en litt mer alvorspreget serie; Harry Dresdens flåsete humor glimter til i blant, men gjennomsyrer ikke bøkene på samme måte. Mer dramatikk, mindre vitsing, uten at det blir tungt og trått av den grunn. Med dramatikken kommer en spenning som holder meg fast fra perm til perm, og comic reliefs kommer når man minst venter det. Jeg gleder meg til å lese de tre neste bøkene – forhåpentligvis gjør du det også!😉

Legg igjen en kommentar

Milladamens liv

Hvem slapp henne ut?

Fra ord til bok

To forfattere om bok nummer to

Polkadotviking

handmade everyday luxury

Elsespelse

about knitting and Star Trek and other stuff

Bury my Boots at Hurgadah

Have keyboard, will ramble

