Little April shower

Etter den varmeste mars på lenge kommer den kaldeste april, sa en kompis for et par uker siden. Det stemte forsåvidt bra nok det (jeg snakker nå kun om værforholdene i Oslo), men det har tødd litt opp i den senere tid. Helt til slusene åpnet seg i dag. I et tappert forsøk på å ikke forbanne regnværet og tenke sarkastiske tanker som «Der kom sannelig våren, ja!» prøver jeg heller å pense tankene over i et mer positivt spor: gresset får hjelp til å gro fortere, det siste vinterstøvet (og snøen) blir skylt vekk, og gatene blir rene. Og jeg får anledning til å dele mine regnrelaterte yndlingsverk, blant annet en av de fineste Disney-sangene jeg vet om:

Og så er det det lekne diktet til Sigbjørn Obstfelder (blir det riktig å si at det er mitt yndlingsdikt når det er det ene av de to diktene hans jeg kjenner til? Uansett, here goes):

En er en, og to er to –
vi hopper i vand,
vi triller i sand.
Zik zak,
vi drypper på tag,
tik tak,
det regner idag.

Regn, regn, regn, regn,
øsende regn,
pøsende regn,
regn, regn, regn, regn,
deilig og vådt
deilig og råt!

En er en, og to er to –
vi hopper i vand,
vi triller i sand.
Zik zak,
vi drypper på tag,
tik tak,
det regner idag.

– Sigbjørn Obstfelder

Ut og hoppe i sølepytter nå!

1 kommentar (+add yours?)

  1. Kusinemarit
    Apr 26, 2012 @ 18:16:25

    Å, Ingrid… Så koselig! Det er ett av mine yndlingsdikt og, et av de få jeg kan… Kommer alltid i en slags magisk stemning når jeg leser det. Og jeg skjønner nå hvorfor du er så glad i disneysanger. Den var nydelig. Håper du får en ren og fin by du kan nyte vårsola i når den dukker opp!

    Svar

Legg igjen en kommentar

Milladamens liv

Hvem slapp henne ut?

Fra ord til bok

To forfattere om bok nummer to

Polkadotviking

handmade everyday luxury

Elsespelse

about knitting and Star Trek and other stuff

Bury my Boots at Hurgadah

Have keyboard, will ramble

