Tall og enkeltskjebner

Jeg har tenkt litt på saken om tvangsutsendelse av etiopiere spesielt og en hel del på dette med asylsøkere og innvandring generelt. Ikke at jeg nødvendigvis har blitt så mye klokere; jeg har ingen utdannelse, ingen spesielle analytiske egenskaper og ingen tall å slå i bordet med. Men jeg har da noen tanker – i likhet med mange andre.

Det at jeg er for en ganske liberal asyl-/innvandringspolitikk er nok litt farget av opplevelser i min egen oppvekst, da flere familier fra Bosnia-Hercegovina (eller hva det het på den tida) søkte kirkeasyl i den lokale kirken tidlig på 90-tallet. Som barn fikk jeg jo ikke akkurat så mye innblikk i asylpolitikk på høyt plan, men jeg fikk et innblikk i den fortvilte situasjonen det er å flykte fra hjemmet sitt for så å havne i et «fengsel» – friheten gjaldt så lenge de ikke beveget seg utenfor kirka.

Poenget mitt med akkurat denne anekdoten var vel at dette er et eksempel på enkeltskjebner som jeg og familien min ble kjent med. I statistikken inngår de som x antall asylsøkere i for eksempel 1992.

Statistikk er upersonlig og kan fort bli overveldende. Dessuten er den lett å vri så den passer ens egen agenda. Som en god venn sa en gang: «Du skal aldri stole på statistikk du ikke har forfalsket selv!» Nå er det ikke meninga å sverte SSB her, men det er jo en tanke å ha bakhodet.

Poenget, ja. Det ligger og svever uti periferien et sted. Poenget mitt er at jeg reagerte på Aftenpostens oppslag om at flertallet av norske velgere – alle de 800 som ble spurt (jeg var ikke en av dem) – var for at etiopiske barn skulle få bli i Norge, men mot en snillere/mer liberal/mykere asylpolitikk. Audun Lysbakken oppsummerer fint det jeg prøver å si:

«Mange er for en streng asylpolitikk når de konfronteres med statistikk, men ønsker en oppmykning når de står overfor ekte mennesker. Jeg ønsker at noen partier nå tør å stå opp for en rausere asylpolitikk fordi det til syvende og sist alltid handler om enkeltskjebner.»

Det er jo nettopp det! Hele asylsøkerkverna er jo ingenting annet enn enkeltskjebner – hver søknad skrives (på vegne) av en faktisk person. Det er drittsekker, trygdesnyltere, skolelys, drømmere, hardtarbeidende, velutdanna mennesker, analfabeter, voksne, barn, tenåringer. Hele sulamitten.

Ogpå en måte er det vel kanskje nødvendig for saksbehandlerne hos Utlendingsdirektoratet og Utlendingsnemnda å kunne søke tilflukt i alle tallene og statistikken for å at de skal få sove om natta, men deri ligger paradokset: det er deres ansvar å se og behandle hver enkelt sak, hvert eneste, enestående individ. Og jeg sier dette vel vitende om at jeg aldri ville ha vært i stand til å gjøre en slik jobb.

For å svinge litt tilbake til den spesifikke saken som har vært i mediene i det siste, de etiopiske barna. Eller er de det? Det er jo et eget blogginnlegg (eller flere) å diskutere hva som er «norsk» og ikke, men jeg tar meg stadig i å tenke på boka «Kathe, alltid vært i Norge«, biografien om 15 år gamle Kathe som var elev ved Fagerborg skole. Foreldrene hennes kom til Norge fra Litauen som flyktninger i 1908 og bosatte seg på Grünerløkka. På «Spørreskjema for jøder i Norge» fra 1942 svarte Käthe under rubrikken «Når kom De til Norge», at hun alltid har vært der.

Der slutter også mine påtenkte parallell; jeg ikke til hensikt å sammenligne dagens asylpolitikk med 2.verdenskrigs jødeutryddelser. Men bakgrunnen er den samme. Et av barna som risikerer å bli sendt ut er 4 år gamle Job. Han er født i Norge, snakker norsk og går i barnehagen. Er han en innvandrer? Et etiopisk barn? Eller kanskje faktisk en norsk statsborger beskyttet av FNs barnekonvensjon? Han er ihvertfall en enkeltskjebne. Og det må både Utlendingsdirektoratet, Utlendingsnemnda, politikerne og alle vi andre forholde oss til.

Et lite p.s.

Jeg synes denne kronikken diskuterer dilemmaet i forholdet statistikk/enkeltskjebner på en god måte. Anbefalt lesning!

Legg igjen en kommentar

Milladamens liv

Hvem slapp henne ut?

Fra ord til bok

To forfattere om bok nummer to

Polkadotviking

handmade everyday luxury

Elsespelse

about knitting and Star Trek and other stuff

Bury my Boots at Hurgadah

Have keyboard, will ramble

