Amanda-prosjektet

Mange som leser dette har sikkert hørt om Amanda-prosjektet, enten fordi det (heldigvis) har fått en del omtale i ukeblader og aviser, blant annet Aftenpostens A-magasinet (14.04.11), eller fordi jeg har tutet ørene fulle om det til alle som står stille lenge nok. De har også sin egen nettside og side på Facebook – bare søk på Amandaprosjektet.

Hvis du ikke vil gå inn der for å lese om det akkurat nå, og/eller ikke har hørt om det før, tillat meg å gi en kort introduksjon.

Amandaprosjektet er oppkalt etter datteren til Bjørg og Bjørn Berge-Øvrebø, lille Amanda som levde nesten hele sitt korte liv på Rikshospitalets barneintensiv. Da mormor spurte om det var noe hun kunne gjøre for Amanda var svaret tydelig: «Ja, hun trenger votter, lue, sokker og et lite teppe. Helst en bærepose full! Nåja, Amanda trenger bare ett sett, men vi trenger mange…» Og slik begynte snøballen å rulle. I dag strikkes det over hele landet, og det leveres til mange flere sykehus enn Rikshospitalet, alle med forskjellige behov. Det har til og med blitt startet et søsterprosjekt i Brasil av en norsk dame som hørte om Amandaprosjektet og ville hjelpe barna der hun var.

På facebooksiden deres finner du mye nyttig informasjon, blant annet en liste over hvilke sykehus som ønsker hva (sykehuset i Bodø har for eksempel stor manko på sokker i størrelse 0-3 måneder), kontaktpersoner for de ulike sykehusene, oppskrifter på tepper, luer, votter og sokker og hvilke garn som er best å bruke.  Et lite NB om akkurat det: Garnet må være minst 70 % ull, og ikke loe. For de små som bruker respirator er det ganske kritisk at ikke garnfibre setter seg fast i åpninger. Alpakkaull er ut, babyull er inn – om den kommer fra Dale og selges på Husfliden eller Gjestal og selges på OBS eller Nille er ikke så farlig.

Jeg har strikket litt selv og forsøkt å komme til livs en del av overskuddslageret mitt i garnhylla; resultatet ser dere under med lenke til oppskriftene.

Disse sokkene er strikket i Drops Fabel etter oppskrift fra Drops Design – du finner den her. Oppskriften gjelder riktignok for sokker i Drops Alpaca, men de to garntypene har omtrent samme strikkefasthet og kan derfor erstatte hverandre uten problemer. Jeg liker også Fabel-garnet veldig godt fordi det striper seg selv – og det kommer i masse fine kombinasjoner! Her kan du nyte resultatet av 330 Skogsbærdrøm (Ok, nok reklame for Drops nå…) Til neste prosjekt!

Denne lua er strikket etter en oppskrift jeg fant på Ravelry, et nettsted for strikking og hekling som fortjener en egen bloggpost, men du finner den også her – bare rull/scroll ned til bunnen av siden og klikk på «Swirl Hat – Free Pattern». Jeg har, med designerens tillatelse, oversatt oppskriften til norsk: Virvelhatt. Lua kommer i flere størrelser og kan med fordel strikkes i størrelse nyfødt og oppover. Dette var den første premature lua jeg strikket, og det er mulig den falt litt mellom stoler – de bittebitte små og de «normale» nyfødte, men jeg håper den kan komme til nytte for noen. Virvel-mønsteret gjør den også veldig elastisk. Her har jeg forøvrig også brukt Drops Fabel, dog i en annen fargemiks enn sokkene – 151 Guacamole .

Disse vottene (ja, for det er det de er) er strikket i samme rest av Drops Fabel som lua over – enda et eksempel på hvor mangesidig fargespillet i dette garnet er. Nuvel. De var morsomme og ganske greie å strikke – oppskriften finner du her. Jeg har også her fått tillatelse av designeren til å oversette oppskriften til norsk: Søte nyfødtvotter. Jeg vil også anbefale oppskriften på babyvotter i boka «Myk start» av May B. Langhelle – de strikkes fram og tilbake på to pinner og syes sammen til slutt – veldig greit hvis du ikke har lyst til å knote med å strikke rundt på fire pinner.

Denne luen er strikket i Gjestal Østlandsgarn, og oppskriften finner du her. Det norske mønsteret (igjen, oversatt med designerens tillatelse) finner du her: Prematurhatt med åpen topp. Jeg tror nok denne lua, skjønt den er veldig elastisk, med fordel kan strikkes på litt tykkere pinner, for eksempel 3 og 3,5 mm så de litt større barna også kan bruke den. Det er altså en lue med åpen topp og snøring (det står «tvunnet snor» i oppskriften, men jeg valgte å hekle en i stedet), sånn at slanger kan trekkes ned gjennom toppen av lua. Uff, blir helt trist hver gang jeg tenker på det.

Det finnes mange fine oppskrifter på tepper, men jeg har i dette tilfelle valgt å følge «Det enkle er ofte det beste»-filosofien, og rett og slett gjort følgende: For å strikke et teppe i A4-størrelse, dvs. 42×29 cm, la jeg opp et tilfeldig antall masker (tror det var 17) på pinne 5 mm med Drops Merino Extra Fine og målte hvor mange masker det gikk på 10 cm. Gang det tallet med 3, og voila! Rettstrikk i ca 42 cm og fell av. Kanten heklet jeg også av Drops Merino Extra Fine, bare for å sprite opp et ellers veldig enkelt (på grensa til kjedelig) teppe.

Samme fremgangsmåte som teppet over, i det at jeg la opp et tilfeldig antall masker og målte hvor mange masker som gikk på 10 cm, og så la opp det masketallet jeg trengte for å få et teppe på 40×40 cm. Her brukte jeg også Drops Fabel, farge 330, på pinne 5 mm. Resultatet ble veldig luftig og mykt. :)

Og med det avslutter jeg det første faktisk strikkerelaterte blogginnlegget her inne – flere skal nok komme. ;) Håper noen har blitt inspirert til å gripe strikkepinnene (eller heklenåla) fatt – eventuelt må du gjerne spre ordet til strikkeglade du kjenner!

3 kommentarer (+add yours?)

  1. Trackback: matching mitts « jennifer’s blog
  2. Bjørg Berge-Øvrebø
    nov 15, 2012 @ 23:08:59

    Fikk plutselig for meg at jeg skulle «google» Amandaprosjektet, og da fikk jeg opp innlegget ditt om nettopp dette. Tusen Hjertelig Takk for et nydelig innlegg! Du har virkelig forstått hva prosjektet handler om, og – tydeligvis – formidlet engasjementet videre. Tusen Hjertelig Takk! Det er slike som deg som gjør Amandaprosjektet som en mulighet, og realitet!

    Klem Bjørg

    Svar

  3. The knitting librarian
    nov 19, 2012 @ 15:17:49

    Tusen takk for den utrolig hyggelige tilbakemeldingen! Jeg ble bokstavelig talt rørt til tårer da jeg leste den. :) Det står sånn respekt av dere og alt dere har fått til – det minste jeg kan gjøre er å bidra med å strikke og spre ordet.

    Svar

Legg igjen en kommentar

Fra ord til bok

To forfattere om bok nummer to

polkadotviking

important pretty pictures of rare old stuff - or why we need the cultural sector...

Elsespelse

about knitting and Star Trek and other stuff

Bury my Boots at Hurgadah

Have keyboard, will ramble

Følg

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 147 andre følgere

